onsdag den 22. maj 2013

Æstetisk kompetance og de 4 delkompetancer

Når det er jo ved at være et stykke tid siden jeg har skrevet her inde så jeg tænkte at det var ved at være på tide nu!

Jeg har i den sendere tid læst omkring Æstetiske læreprocesser, med særlig henblik på æstetiske kompetencer og de 4 delkompetencer som er en under teori under det første begreb.

Æstetisk kompetance

For at komme godt fra start med en forklaring på dette har jeg hentet en model som er lavet af Malcolm Ross som hedder: Model for undervisning af kunstfærdigheder:


                                                            
Jeg vil nu gå alle de forskellige elementer af modellen igennem, dette jeg skriver er mine egne noter fra bogen: "Æstetik og læring"

Legen:
- Legen er grundlaget for alt skabende arbejde
- legen er frivillig, lyst betonet, rummer flow
- rummer en frisættelse fra den konkrete virkelighed,fordi legen udfolder sig gennem billeder af virkeligheden og symbolsk repræsentation
- Vigtigt for pædagoger at skabe et frirum hvor der er plads til fordybelse og eksperimenter

Legen er altså rammen for at man kan udvikle sine æstetiske kompetencer. Det er igennem legen at man bosætter sig i sine egne indtryk, og jonglere med forskellige virkelighedsbilleder, og derigennem for man et nyt syn på sine tanker, og samtidig gøre legen det også muligt for individets impuls at komme til udtryk. legen er essentiel for æstetisk udvikling.

Impulsen:
Drivkraften i æstetisk virksomhed kan forstås som en impuls og en lyst til at skabe.
- Forsaget af en vis ubalance mellem individet og nye oplevelser som ikke kan rummes i erfaingsstruktueren.
(Der er altså her tale om en ubalance. Dette tolker jeg som en vis form for overstimulering, med dette menes der at man danner sig måske en masse indtryk af en hændelse eller et udtryk. Alle disse indtryk ophober sig så i kroppen og venter dermed på at komme ud og blive "skabt" med individet som skaber. Derved opstår der en impuls eller en lyst til at skabe noget udfra de indtryk som er blevet skabt, for måske at give plads til nye indtryk som på sigt også kan udvikle sig til en impuls.
- Vigtigt at skabe rammer for at deltagerne får gode muligheder for at tilegne sig fokuserede indtryk af verden.
Vigtigt at disse indtryk er stærke, for dermed at individet får lyst til at udtrykke sig omkring dem.

De 4 delkompetencer:

1. Skærpelse af sanser
2. Udvikling af fantasi
3. Udvikling af Mediekendskab
4. Udvikling af håndværk

Der er ingen rækkefølge på tilegnelsen af disse kompetencer ifølge Malcolm Ross, der er kun ét krav, som er at processen skal være båret af lyst og skal tage afsæt i legen som ramme.

Skærpelse af Sanser:
- Det er med sanserne, at vi oplever vores omverden.
- Sanserne er den berøringsflade som mennesket har med verden.
- træning af sanser = styrker evnen til at erkende verden.
- følelser knyttes til vores sanselige erfaringer
- indtryk bliver lagret som en helhed af sanseindtryk, følelser og erfaringer. Disse indtryk danner afsættet for den æstetiske læreproces, som omsættes til æstetiske udtryk og dermed udvikler følelses intelligens.
- "Barnet har brug for at udforske sanseindtryk, stole på egn evne til at opfatte indtryk og lære at sætte pris på sanseindtryk (Ross, 1996)

Udvikling af fantasi:
- "Det er i fantasiens mentale processer, at vi får ideer til at omsætte indtryk af verden til æstetiske udtryk"
- fantasien har forskellige fremtrædelses former:
- Den første vi anvender som små kaldes den rekonstruktive fantasi: Her drejer det sig om, at genskabe og fastholde billeder af sine oplevelser eks. gennem imiterende legeformer.
- man øver sig i at tænke (generelt) og tænke abstrakt igennem denne form.
- Dernæst kommer den konstruktive(skabende) fantasi: Den er kendetegnet ved at være grænseprængende i forhold til den konkrete virkelighed. Den kan fungere problemløsende, fabulerende og visionært og den kan sammensætte oplevelser og erfaringer på nye måder.
- "Fælles for alle fantasiformer er, at de manifesterer sig som forestillinger, som ideer, man eventuelt kan handle ud fra"
- fantasien er dog kun tankevirksomhed, hvilket betyder at kreativiteten må spille ind for at lade disse billeder komme til udtryk.
- Kreativitet betyder at kunne omsætte ideer til handling
- Ross mener at ideerne skal tage afsæt i betydningsfulde oplevelser som har følelsesmæssig betydning.

Udvikling af mediekendskab:
-"For at producere personlige billeder, der optager følelsesimpulsen i sig, og som bygger følelsesintelligensen op, må barnet få kendskab til egenskaberne ved de forskellige ekspressive medier,deres karakter og potentiale som udtryksmidler" (Ross 1978)
- Det at udtrykke sig kreativt er selve kernen i den æstetiske læreproces derfor har man brug for et passende medie at udtrykke sig igennem.
- "Et æstetisk medie er et system af kulturelle koder, der tilbyder sig som potentiel arena for den enkeltes skabertrang".

Udvikling ag håndværk:

- for at man kan andvende de forskellige medier som udtryksform, er det i den sammenhæng nødvendigt at kunne mestre det valgte medie. Vis man eks. vil udtrykke sig igennem musik som medie er det vigtigt at man har færdigheder inde for det instrument(håndværk) man vælger.
- Arbejdet med at tilegne sig færdigheder i håndværket er en syntese mellem mesterlære og "learning by doing".



1 kommentar:

  1. Hej Frede :)
    Du nævner; ´imiterende legeformer´, skal det forstås som lade-som-om lege og rollelege?

    Fed blog, jeg lærte noget nyt idag :)

    SvarSlet