torsdag den 21. februar 2013

Læringsmål for 3. praktik

Her er så mine læringsmål, jeg vil lave dette som en process, derfor kommer først de mål jeg lavede først med min vejleders kommentarer på og derefter de endelige mål som vil blive sendt d. 25/2:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
"Faglige mål:
Jeg vil skabe mig et indblik af det enkelte barn, forhold til autisme diagnosen med særlig fokus på infantil autisme og atypisk autisme, da dette netop er disse diagnoser der går igen blandt børnene i gruppen. For dette vil jeg læse udvalgt litteratur som er valgt af min vejleder.
2. Samtidig vil jeg tilegne mig viden omkring legekulturen hos børn med autistiske træk. Jeg vil have særlig fokus på de enkelte børns ressourcer og behov samt opservere den struktuelle opbygning af legene når de opstår. I forlængelse af dette vil jeg skabe en diskussion om hvorvidt man kan tilpasse det fysiske miljø i institutionen således at der muligvis kunne opstå flow tilstand hos disse børn.
 Prøv også at tænk opbygningen af legen ind, i forhold til barnets individuelle behov og ressourcer, såsom fx strukturen. Kunne fx komme i forlængelse af det fysiske miljø.
Til dette vil jeg læse i bogen: Flow og fordybelse  af Frans Ørsted Andersen med særlig fokus på følgende kapitler: kap. 4, kap. 6, kap. 7 og kap. 9
Jeg vil endvidere læse udvalgte kapitler fra bogen: autisme og leg + Social, leg og læring - finder lige den præcise titel.
Jeg vil planlægge, udføre og evaluere et pædagogisk projekt med særlig fokus på fortælling, det narrative, æstetiske læringsprocesser. Projektet vil også have fokus på inklusion og eksklusion da jeg vil forsøge at tilpasse forløbet således at der vil være mulighed for at inddrage andre børn med eller uden nedsat funktionsevne. Dokumentationen og evalueringen vil blive fortaget udefra SMTTE - modellen og denne vil blive opdateret løbende. Måske du skal lave et mål for sig selv i forhold til inklusion og så der skrive, at du vil se om der kunne være en mulighed for at koble det sammen med dit forløb. Så kan du fx skrive, at du vil være obs på det der er sat i værk i institutionen/på stuen og evt. på legepladsen, inden du vælger om der skal være andre børn med i dit projekt (som forarbejde). Mere så du ikke lukker dig fast og stadig får inklusion/eksklusion’s helheden med fra institutionen og fortsat bliver specifik i forhold til hvor og hvornår.
Kunne godt tænke mig, at du efterfølgende udfylder institutionens evalueringsskema også, men behøver ikke nødvendigvis stå med her.
Synes også du skal have noget konkret litteratur på i forhold til dette mål - Vi kan lige snakke om relevant litteratur.
Ligeledes opstår der også en kobling fra dit forrige mål omkring leg, da du endvidere kan inddrage den viden du tilegner dig gennem litteraturen samt erfaring, som indikerer planlægning generelt i form af bl.a. struktur, rammer, motivation mm.
Så kommer der automatisk den røde tråd.
Personlige mål:
<!--[if !supportLists]-->1.  <!--[endif]-->Jeg ønsker at udvide min analytiske horisont i min praksis. Dette vil jeg gøre ved at stille spørgsmål til egen, samt kollegaers praksis og evt. tage disse op på diverse møder som måtte opstå. Samtidig vil jeg gøre brug af vejledningen til at opstille eventuelle pædagogiske dilemmaer eller problemstillinger som jeg erfare igennem praktikken.
Det er vigtigt, at du her inddrager vejledingstimerne og bliver specifik omkring hvilke møder du mener. Stuemødet vil være optimalt, da der også her indimellem vil deltage andre samarbejdspartnere + p-mødet og SAL. Mere så vi kan måle på det og hvornår det skal ske :)
2. Jeg vil blive bedre til at inddrage mine meninger, viden og refleksioner til personale møder, SAL møder og div. kurser.
<!--[if !supportLists]-->3.  <!--[endif]-->Jeg ønsker at træne min refleksive tankegang. Dette vil jeg gøre ved at føre praktikdokumentet hvor jeg vil notere mig den undren eller oplevelser jeg måtte havde i praksis hvorved jeg vil kunne forholde mig analytisk samt kritisk til den pågældende situation eller dilemma.

Tænk over om du evt. kunne slå 2. og 3. mål sammen og så alligevel inddrage forældresamarbejdet i et sidste mål? Både hvad angår familien som helhed, formidling/fremtoning til forældre, møder med forældre, samt det skriftlige. Målet vil så blive en blanding af faglige og personlige overvejelser og refleksioner, og samtidig give dig mulighed for at blive mere bevidst om din/den generelle tilgang til forældre, samt det tilhørende store samarbejde i netop denne kontekst.
Du gav udtryk for, at du ikke tidligere har forholdt dig så meget til forældresamarbejde i dine praktikker, så jeg vil råde dig til, at have fokus på dette nu og inddrage det i dine mål."

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. Udkast:


Faglige mål:
1. Jeg vil skabe mig et indblik i praktikstedets målgruppe(r) og dennes (disses) behov, livskvalitet, udvikling og læring, med fokus autisme diagnosen med særlig centralisering på infantil autisme og atypisk autisme, da dette netop er disse diagnoser der går igen blandt børnene i gruppen.

Metode: 
Jeg vil løbene læse udvalgte sekvenser og kapitler fra relevante tekster omkring autisme diagnosen som er valgt af min vejleder. Samtidig vil jeg bestræbe mig på at danne en god relation til børne gruppen og havde fokus på det enkelte barns særlige kvaliteter og personlighed.


2. Jeg vil tilegne mig viden omkring legekulturen hos børn med autistiske træk. Jeg vil have særlig fokus på de enkelte børns ressourcer og behov samt observere den strukturelle opbygning af legene når de opstår. (I forlængelse af dette vil jeg skabe en diskussion om hvorvidt man kan tilpasse det fysiske miljø i institutionen således at der muligvis kunne opstå flow tilstand hos disse børn.)

Metode:
Til dette vil jeg læse bogen: Flow og fordybelse  af Frans Ørsted Andersen med særlig fokus på følgende kapitler: kap. 4, kap. 6, kap. 7 og kap. 9
Jeg vil endvidere læse udvalgte kapitler fra bogen: "autisme og leg" samt "Social, leg og læring"

3. Jeg vil yde en målrettet indsats for at skabe mig viden om praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgave og funktion, mål og pædagogiske praksis, med særlig fokus på inklusion/eksklusion.

Metode:
Jeg vil læse institutionens Virksomhedsplan  samt læse praktikstedets læringsplaner. Endvidere vil jeg følge stuens inklusions projekt i forhold til to drenge der skal inkluderes i en normal børnegruppe. Jeg vil have fokus på disse to børn i legesituationer på legepladsen og samtidig genlæse relevant litteratur omkring inklusion med særlig fokus på Bent Madsens bøger: "Inklusions pædagogik" og "Socialpædagogik"



4. Jeg vil planlægge, udføre og evaluere et pædagogisk forsøgsprojekt med fokus på Udtryk, Musik, og Drama. forsøgsprojektet vil være et fortællings projekt som vil strække sig over seks gange. Jeg vil tage udgangspunkt i et berømt eventyr som børnene kender og bruge dette eventyr som et fælles fokuspunkt for forløbet. De pågældende projektgange vil være præget af forskellige sanseindtryk der har relevans for historien således at det/de udvalgte barn/børn vil kunne få en højere forståelse af historiens mening samt at de vil opnå en større indsigt i deres egen krop og æstetiske sans.

Personlige mål:

<!--[if !supportLists]-->1.  <!--[endif]-->Jeg ønsker at udvide min analytiske horisont i min praksis. Dette vil jeg gøre ved at stille spørgsmål til egen, samt kollegaers praksis og evt. tage disse op på diverse møder som måtte opstå. Samtidig vil jeg gøre brug af vejledningen til at opstille eventuelle pædagogiske dilemmaer eller problemstillinger som jeg erfare igennem praktikken.
Metode:
Dette vil jeg gøre ved at stille spørgsmål til egen, samt kollegaers praksis og evt. tage disse op på diverse stuemøder, personalemøder, SAL- møder mm. Samtidig vil jeg gøre brug af vejledningen til at opstille eventuelle pædagogiske dilemmaer eller problemstillinger som jeg erfare igennem praktikken.
2. Jeg vil yde en målrettet indsats for at beherske den pædagogiske praksis og bidrage til udvikling og fornyelse af den pædagogiske profession på praktikstedet

Metode:
Jeg vil inddrage mine meninger, holdninger og viden i den pædagogiske hverdag i forhold til stuemøder og vejlednings timer hvor jeg hvert sted har et punkt på dagsorden  Jeg vil udnytte min medbestemmelse i vejledningstimerne og samtidig føre praktikdokumentet løbende med undren og evt. ny viden som resten af personalegruppen vil have adgang til.

3. Jeg vil tilegne mig viden om min egen professions bevidsthed og -identitet, med særlig fokus på skillelinjen imellem den studerende og pædagogen.

Metode:



------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Der er visse mål som mangler metode delen, dette er fordi jeg er usikker på hvordan jeg lige skal gribe dette an og det er samtidig noget jeg vil snakke med min vejleder om.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar