tirsdag den 12. marts 2013

Forsøgsprojektet: Hvad skal man lige finde på :S

D. 12/3-13

Planlægning af forsøgsprojekt for 3.praktik:

Emne:
Projektet vil tage udgangspunkt i fortælling. Fortællingen vil være Guldlok og de tre bjørne. Grunden til dette er at fortællingen indeholder sanse aspekter og forskellige områder hvor man kan arbejde med den kropslige og æstetiske forståelse.

Mål
Målet med projektet er at øge børne gruppens kropslige og æstetiske forståelse.

Teori:
 - Æstetiske kompetencer
 - Æstetisk virksomhed
 - Flow
 - Sanseintegration

Forløb:
projektet vil strække sig over 8 gange hvor der vil være 3-4 sekvenser som hver især har til formål at give børnegruppen en kropslig forståelse af eventyrets handling.
1. gang.
 Starten på forløbet vil selvfølgelig være at præsentere eventyret for børnene,vi vil give os i kast med at læse eventyret og jeg vil forholde mig spørgende til handlingen og samtidig være åben overfor børnenes egen undren og mulig interesse.
Mulige udfordringer: En af disse udfordringer kunne være at finde den helt rigtige bog til formålet, da der ikke må være for meget tekst og der gerne må være en masse billeder. Jeg vil stræbe efter at finde en bog som er hurtig at læse og som er interessant at kigge med i for at hjælpe børnene med at fastholde fokus på historien, dette kan nemlig blive et problem vis bogen er for lang og uden illustrationer.
En anden mulig udfordring kunne også være at børnene slet ikke føler sig engageret i projektet og derfor vælger at springe fra. Derfor er det vigtigt for at mig gøre fortællingen appetitlig og spændende og derfor leve mig ind i historien når jeg fortæller den til børnene.


2.gang



(Dette indlæg vil blive skrevet færdigt hurtigst muligt)





NY PLAN:
Jeg har valgt at jeg vil lave en eventyrkasse til mit projekt. Denne kasse skal indeholde konkreter fra eventyret der vil gøre det muligt at vise historien og fortælle den i en mere flydende og dramaturgisk form.Det jeg vil havde i en sådan kasse er følgende:
3 stole
3 tre skåle
3 bjørne
1 lille dukke
3 senge

Grunden til at disse konkreter skal være repræsenteret er fordi disse genstande er essentielle for historiens handlingsforløb. Denne kasse eller kuffert ville evt. udløse andre måder at fortælle historien på, dette kunne eks være at "lege" hvordan en stor bjørn går og snakker og hvordan en lille bjørn går og snakker. Hvordan spiser en bjørn grød? og hvilken skål spiser de forskellige bjørne af osv.

En vigtig tilgang jeg samtidig er nød til at have er, at Guldlok ikke er en uartig pige som ikke gør hvad mor siger, men at hun er et nysgerrig væsen som går på opdagelse i den store verden og lære en masse nye ting. Dette er vigtigt mener jeg, da man på denne måde lægger et mere positivt syn på historien og historiens hovedperson, og hovedpersonen er jo den man identificere sig med, hvilket vil gøre at børnene muligvis også ville få en mere positiv opfattelse af deres egne "nysgerrige" handlinger og oplevelser med denne historie sendere hen.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar