fredag den 12. april 2013

2.gang i projektet: Kufferten kommer i spil

I går var den 2. projekt gang hvor jeg tog udgangspunkt i fortæller kufferten.

Jeg forsøgte inden jeg startede, at forberede de to børn i bedre tid, og flere gange, således at de ikke blev overrasket eller forvirret over hvad de nu skulle. Dette kunne jeg se hjalp på en af børnene som havde det lidt svært ved at gengive hvad vi lavede dagen før, og hvad vi nu skulle lave, selvom jeg havde forklaret ham det et par gange.

Da vi kom op i rummet havde jeg delt bordet op ved hjælp af grøn tape, således at jeg havde den ene side og børnene havde den anden. Jeg startede allerførst med at spørge dem hvad historien, som vi havde læst dagen inden, hed, hvilket pigen svaret på med "de tre bjørne" hvor jeg så dertil spørger drengen hvad pigen i historien hedder. Dette kan han ikke huske, men fra lidt hjælp fra hans kammerat får han sagt Guldlok.

Derefter kommer hatten i spil. Jeg starter først med at give drengen hatten på og åbner kufferten, hvorefter jeg spørger ham hvor mange bjørne, senge, skåle mm, der er i historien imens jeg tager konkreterne frem fra kufferten. Det er svært for både pigen at holde turen, og samtidig for drengen om at huske tingene, men efter lidt tid er han varmet op og svare fint på spørgsmålene.

Nu er alle tingene ude og vi begynder så småt at "lege" handlingsforløbet sammen med de forskellige ting. Vi starter dog efter at Guldlok har taget suppen, men jeg tænkte at jeg ville lede dem hen til "stolescenen" da jeg havde to stole der var de samme, hvoraf den ene stol havde kun tre ben. Det skal lige siges at børnene inden legen gik igang fint kunne svare på hvilke stole der hørte til hvilken bjørn. Når men legen skrider frem og børnene kommer med input til hvordan historien udspilles. At stolen knækker når Guldlok sætter sig på den og vi derfor må bytte den ud eks. vis.

Når Guldlok skal prøve de forskellige senge fortæller de to børn også hvad der var galt med de forskellige senge, drengen udtaler at farens seng var alt for hård, pigen siger at morens var alt for blød, og de er begge enig om hvilken en seng der er snakke om når jeg viser dem sengen fra kufferten. Jeg har nemlig vedlagt forskellige billeder fra bogen i kufferten, således at børnens abstrakte tankegang, nemmere kan indkodes på at kunne sammenligne billederne og konkreterne. Samtidig giver det også børnene en tryghed i og med at de med billederne kan se hvor i historien vi befinder os, uden at skulle slå op på en side i bogen.

Men det bedste må næsten være da bjørnene kommer hjem og de ser hvad der er forgået. For der reagere de to børn som var de bjørnene fra historien. Jeg spørger dem hver gang at bjørnene skal sige noget, og hver gang så svare børnene med det stemmelege som jeg "spillet" mig ind i dagen inden. De gengav stemmerne, som jeg overhoved ikke havde regnet med, i alle tre scener, hvilket jeg så som en stor indlevelse fra deres side.

Da historien var færdig bad jeg dem om at vælge en bamse, den bamse der ikke blev valgt var moren. De skulle nu tage de ting som tilhørte den bamse som de havde taget, hvilket de klaret rigtig godt. Grunden til at jeg valgte at gøre dette, var for at teste dem i om de kunne huske forskellen på de genstandene i historien, og om de kunne "spejle" disse genstande til konkreterne, som jo ikke var magen til de genstande i bogen.

Afslutningen følte jeg gik bedre end sidst. Grunden til dette var at jeg fortalte dem, inden vi var færdige, at vi lige skulle nå 1 ting inden vi var færdige. Dette var igen en tanke fra min side af, om at forberede dem på at aktiviteten snart var til ende, og at de derfor skulle omstilles til noget andet. Da vi var færdige fortalte jeg dem at de nu skulle gå ned og vaske hænder, og gøre sig klar til frokost, igen for at være et par skridt foran. Der lå samtidig en tanke om at dette projekt var et nyt fora at være en del af, hvilket måske også kan skabe noget forvirring. Det er derfor vigtigt i min optik at komme disse børn i forkøbet for at skabe de trykke rammer som projektet kræver.

I det store hele er jeg utrolig glad for at det er gået så godt og glæder  mig til næste uge!

På mandag er det så projektets 3. gang. Enten så skal vi læse historien igen, hvor børnene frit kan røre, lege eller studere konkreterne, eller også skal vi igang med at lege bjørne, således at de kan få en mere kropslig oplevelse og måske en mere "dramaturgisk" eller "teratalsk" oplevelse.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar