fredag den 19. april 2013

4. Projektgang: Så skal der laves opgaver!

I onsdags var det så den 4. projekt dag. Denne dag havde jeg tænkt mig at vi skulle tegne lidt. Jeg havde forberedt nogle opgaver til drengen, da han er meget glad for skole relateret arbejde, så dette var ment som en motivautor for ham.

Der gik lidt tid inden vi kom op i rummet. I dette tidsrum fik jeg tit besøg af pigen som spurgte flere gange om hvornår hun skulle op i rummet og lave Gullok med drengen. Det var så dejligt at høre hendes interesse for projektet, drengen var også hurtig om at komme op til rummet da vi endelig skulle derop. Han leget kapløb istedet :)

Da vi kom op i rummet prøvede jeg at spørge drengen hvad historien hed, dette gjorde jeg ved at præsentere ham for bogen og spørge om titlen, han trak på skulderne hvorefter pigen var hurtig til at råbe: GULLOK! Han gav hende ret, men jeg gav ikke op så let, jeg prøvede at stikke lidt mere til ham og prøvede derfor at spørge ham mere ind til handlingen: "Når men hvad hedder den mere?" jeg prøvede at guide ham med fingeren over de tre bjørne, der til aller sidst fik ham til at huske dem fra historien. Dernæst fortalte jeg pigen at hun skulle tegne hendes version af hvordan Guldlok så ud, og drengen fik så et opgave hæfte hvor man først skulle stave til BJØRN og derefter tegne en bjørn længere nede. Med lidt støtte og hjælp fra pigen fik han også stavet sig igennem den første del og faktisk også uden problemer fik han tegnet en rigtig flot bjørn.

Han blev hurtig færdig med opgaven og ville gerne havde en mere, hvilket var heldigt, da jeg havde lavet flere opgave hæfter til den lejlighed. I denne opgave skulle han først sætte ring rundt om hvilke af de tre ting som Guldlok fandt først i huset: En stol, en skål eller en seng. Derefter skulle han sætte ring rundt om det det tal der fortalte hvor mange bjørne som Guldlok så i rummet. Til sidst skulle han sætte ring rundt om hvilket humør som den lille bamse havde, da han fandt sin stol som var ødelagt.

Igennem alle opgaverne var han rigtig god. Han skulle lige hjælpes lidt på vej hvad angik hvilken ting Guldlok fandt først, dog fandt han hurtigt selv svaret, og dette galt faktisk også de andre opgaver, han havde styr på hvor mange bjørne der var og han havde samtidig styr på lille bjørns humør. Inden vi startede denne opgave  havde jeg bedt ham om at vælge en bjørn fra kufferten, hvor han valgte lille bjørn, som han havde valgt lige siden kufferten blev introduceret.

Pigens tegning af Guldlok havde resulteret af en Guldlok som havde en regnbuefarvet kjole på og åbenbart var rådhåret. Den var super flot og pigen var så interesseret i hvad drengen lavede at hun også ville havde en opgave. Jeg havde et opgave papir tilbage som jeg gav hende, imens hun sad og lavede dette ville drengen gerne sidde og lege med konkreterne.

Opgaven var delt i 2, lige som nogle af de andre, hvor hun skulle sætte ring rundt om hvad en bjørn spiste. Der var et æble, en krukke honning og en vaffelis. Ikke før havde jeg forklaret dette før hun sagde HONNING og hun satte en lille ring over billedet. Derefter skulle hun tegne bjørnenes hus. Hun fik tegnet et fint grønt hus med både tag, skorsten og røg der kom op fra den.

Efter de var færdige ville pigen gerne havde historien læst op igen, hvilket jeg var super glad for. hun havde taget en mindre bog med fra stuen som var den præsis samme historie.. dog valgte jeg den jeg havde med, af to grunde: Det var den som vi havde læst og beskæftiget os med i alt den tid som projektet havde forløbet, og samtidig ville drengen hellere havde at jeg læste den version jeg havde, dette tror jeg kan skyldes at han er tryg ved den version og at han kender billederne nu. Jeg lod konkreterne stå fremme til frit brug imens jeg læste og vidste billederne. Drengen fulgte med imens jeg vidste og bladrede imens pigen var i fuld gang med at lege selv. Der var et tidspunkt i forløbet hvor jeg fortalte historien, mens at hun samtidig snakkede til sig selv, hvor hun var et helt andet sted i historien. Dette tog jeg virkelig positivt da det vidste at hun havde så meget styr på handlingen at hun var i stand til at "lukke" mig ude og fordybe sig i sin egen tolkning og leg med historien som relevans. Lige som alle de andre gange var de super gode til at imitere bjørne stemmerne og jeg kunne samtidig føle at de syntes det var mægtig sjovt.

Næste gang skal vi til at få leget bjørne. Pigen har ville dette ligesiden hun så at hun skulle være med i dette projekt så hun bliver ikke noget problem at få motiveret, men jeg er sikker på at drengen også er frisk på ideen og jeg glæder mig super meget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar