onsdag den 10. april 2013

Skudstart for projekt!

Idag gik mit fortællings projekt igang for alvor! og hold da op hvor var jeg spændt.
Som fremlagt før har vi her at gøre med to børn som er blevet udrædt med en autisme diagnose hvilket har en stor virkning på mine egne forventninger, til deres koncentrations evne, engagement samt deres forståelse af min fremlæggelse af projektet.

Inden jeg startede havde jeg lavede små billeder som jeg hang op på deres respektive tavler således at de var forberedt på hvornår de skulle igang med projektet. Samtidig snakkede min vejleder samtidig med de to børn omkring hvad de skulle idag og der var da også et af børnene som havde fuldstændig styr på hvad det var for en historie der var tale om.
En sjov detalje er nemlig at dagen inden projektdagen havde en af stuerne fremført Guldlok og de tre bjørne, hvor hele huset så på. Dette så jeg som en god motivation for projektets start, da en af børnene straks sagde, da jeg snakkede med hende om det, at hun også ville være en bjørn.

Udfra dialogisk læsning er der tre gennemlæsninger hvor man lægger vægt på forskellige ting alt efter hvor man er. Da jeg kun har 2 uger føler jeg at bogen, helst, gerne skulle blive en støtte, frem for et holdepunkt som SKAL læses 3 gange. Ikke dermed sagt at jeg ikke skal læse den for børnene igen, men jeg har taget mig til takke med at det nok højest bliver 2 gange, da der også skal være plads til kufferten og bjørnelege.

De to børn var rigtig interesseret i fortællingen. De fulgte begge to koncentreret med og pigen i gruppen havde faktisk fundet en anden version af samme fortælling, hvor jeg så valgte at fastholde mig til min udgave, da det var denne som jeg havde taget udgangspunkt i, havde læst, og samtidig havde vidst dem i form af pictogrammer.

Jeg gjorde mig meget umage med at kontrollere mit stemmelege og leve mig ind i fortællingen imens jeg læste, hvilket jeg også kunne mærke på de to børn, der blev en smule overrasket over hvordan jeg spillede hendholdvis Bjørnefar, Bjørnemor og lille Bamse. Samtidig prøvede jeg at huske på at vise Guldlok som en karakter, som ikke var uopdragen eller dum på nogen måde, nej jeg forsøgte at fastholde karakteren som en nysgerrig pige som smager på livet og som går på opdagelse i det ukendte, hvilket min vejleder også syntes at jeg gjorde godt.

Til slut var der en to sider hvor der var nogle spørgsmål til teksten, her var pigen i gruppen hurtigt til at spotte den blå skål og fortalte at det var bamses skål, hun fandt også hurtigt legetøjet som den lille bamse havde leget med. Jeg prøvede at indrage det andet barn ved at stille ham nogle spørgsmål til teksten, men jeg og min vejleder blev enig om efterfølgende, at jeg skulle havde grebet den bold omkring "skålene" i forhold til hans spørgsmål. Det blev meget intet sigende i forhold til handlingen som helhed hvilket jeg godt kunne gøre bedre til næste gang.

Tidsmæssigt var det rigtig fint, men jeg kunne godt havde ønsket at både starten og afrundingen blev lidt mere fast i forhold til hvad børnene skulle. Jeg følte lidt at afslutningen blev lidt halv sløv og kaotisk, hvor man på forhånd kunne havde planlagt "start/slut" lidt bedre. Her tænker jeg i flow teori, da denne går meget ud på at læringrummet skal havde nogle faste rammer og mål for hvad der skal gøres for at kunne danne et godt flow i situationen. Dog syntes jeg at tiden gik hurtigt og det så ud som om at børnene hyggede sig og følte en trykhed i rummet, som samtidig også var et mål i sig selv med denne start.

I morgen tager vi fat igen, dog bliver dette ikke med udgangspunkt i bogen, men i fortællings kufferten som jeg har konstrueret. Vi skal her kigge konkreterne igennem og se hvad børnene kan huske fra igår, om der er nogle aspekter af historien de har bidt sig særlig mærke i og vi skal samtidig prøve, hvad enten det bliver mig alene eller med børnenes hjælp, at "lege" historien med de ting som er i kufferten. Jeg vil tage en teknik i brug som jeg har lært på stuen, hvor man deler nogle zoner op på et bord ved hjælp af tape, dette gør jeg for at symbolisere en 4.væg og samtidig gør jeg opmærksom på at på min side har jeg kufferten så det er mig der styre den. Samtidig vil jeg også gøre brug af "Turhatten" som er en hat der går rundt til de to børn således at de kan se vis tur det er. Hatten er god til at visualisere hvem der er i fokus i øjeblikket.

Målet med i morgen er at børnene kan mærke og føle sig lidt rundt på de forskellige genstande og forhåbentlig danne nogle paralleller til historien. En ting som min vejleder snakkede om var at gøre mere ud af titlen på bogen, samtidig også snakke om hvad børnene kan huske og bygge videre på disse minder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar