mandag den 18. marts 2013

Lidt om Autisme og kommunikation

Jeg tænkte at tiden var inde til at fortælle lidt om autisme i korte træk ud fra en artikel jeg har læst. Det her skal ikke menes som en definitiv definition  men mere bruges som et opslag til mig selv så jeg kan se hvilken viden jeg opstøver løbende omkring den målgruppe jeg arbejde med.

Inden jeg snakker om autisme skal jeg også lige nævne en ret så vigtigt ord: Kommunikation. Et meget stort og, men dog et essentielt aspekt når man snakker om autisme:

Artiklen jeg vil skrive ud fra hedder: "Autismespektrumforstyrrelser: En oversigt"

Færdigheder, der indgår i al kommunikation:

I kommunikation indgår der to store områder: Egentlige verbale færdigheder og  nonverbale færdigheder. Mennesker med autismespekrumsforstyrrelser har som minimum vanskeligheder med de nonverbale områder - "deriblandt vanskeligheder forbundet med ønsket om evnen til at bruge sproget i en social kontekst" 

Egentlige verbale kommunikation:

Semantisk sprog - refererer til evnen til at bruge og forstå ord, fraser og sætninger (omfatter også abstrakte begreber. De kompetencer der er nødvendige for at gøre brug af Semantisk sprog er:

> Receptivt verbalt sprog: Evnen til at forstå talte/skrevne ord og idéer. Central auditiv processering (bearbejdning af auditive impulser fra ørerne). Bruges til at skabe mening ud af lyde og ord.

> Ekspressivt verbalt sprog: evnen til at udtrykke vores idéer i talte/skrevne ord, inklusive evnen til at artikulere hvert ord tydeligt.

Nonverbal/ikke- talt kommunikation:

Mennesker med ASF har som regel vanskeligheder med dette område af kommunikations begrebet

Færdigheder som mennesker med ASF har vanskeligheder med:

- Tilknytningen til at initiere gensidig social interaktion og tovejskommunikation: Theory of mind(mere om dette sendere)
- Pragmatisk sprog
- Kendskab til uskrevne regler
- Bevidsthed om, hvad der er væsentlige og uvæsentligt
- Symbolske legefærdigheder
- Evnen til at "delagtiggøre" andre
- Nonverbal (ikke - artikuleret) sproglige meddelelse.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar