torsdag den 21. marts 2013

Vejledning omkring forsøgsprojekt

Projektet er nu blevet talt igennem med vejlederen og det ser super godt ud!
Projektet vil forløbe i April hvor jeg vil have det kørende i 2 uger hvor vi vil have 6 gange i alt:
Mandag, Onsdag og Torsdag. Planen er at to børn fra stuen skal deltage i projektet som begge to har en relation, samtidig skal de begge starte i skole til maj hvilket også er grunden til at det "allerede" skal ske i april.
Den første uge vil primært være fokuseret på den udvalgte bog. Onsdagen er dog svær at planlægge, da den ene af børnene går til ridning, men det er der råd for: Jeg har et billed af at onsdagens sekvens vil være en form for rolleleg hvor de to børn skal interagere på bedste evne, som evt. bjørne. Her vil det være muligt at kunne udfordre dem, både i deres udtryk, men også i deres kropslige forståelse når man snakker om stemmelege af en stor eller en lille bjørn, samtidig ville man i den pågældende onsdag måske "spille" et uddrag fra historien hvor den ene kunne spille Gullok og den anden kunne spille den lille bjørn der finder hende i hans seng. Man kunne her snakke om hvilken følelse de forskellige aktører har i den pågældende scene, hvordan man udtrykker den følelse og samtidig hvilke paraleller man kunne dreje til børnenes eget liv.

Disse tiltag er selvfølgelig meget brede, og det er derfor vigtigt at holde fast i den refleksive tilgang til hvilke børn man har med at gøre og derved tilpasse ens tiltag og tegn løbende så man ikke "forventer" noget som ikke sker.

Et muligt skema for projektet kunne være således:

1.uge:

Mandag: Fortælling af historien, vis der er grobund for det kunne man læse den 2 gange

Onsdag: Dramaleg: Agere som bjørne i forskellige størrelser, mulige udtryk kunne være:
- Hvordan taler en stor/lille/mellem bjørn?
- Hvordan spiser en bjørn suppe?
- Hvordan bevæger bjørne sig?
osv

Torsdag: Fortæller kufferten kommer frem hvor vi "spiller" historien med konkreterne fremme, man kunne evt. læse fortællingen op samtidig med at børnene leger med de ting der er i kufferten.

2.uge:

Mandag: Opsamling, hvad kan i huske om historien? evt. fortælle den igen eller genfortælle de scener som fanger børnene mest.
Her kunne man også tage fortæller kufferten i brug istedet for at have bogen fremme, dette kunne give et frirum hvor børnene kan skabe deres eget indtryk af historien ved hjælp af konkreterne

Onsdag:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar