onsdag den 13. marts 2013

Torsdags sjov

Vi har samling hver dag på stuen. Der er en pædagog til hver dag som står for den pågældende samling hvor der kan indgå forskellige lege, eller sange hvor vi er fælles.

Jeg har ansvaret for Torsdags samlingen hvilket jeg har haft to gange nu.

Farve leg:

Den første gang jeg havde samling lavede jeg en leg hvor jeg havde en masse billeder med farver på. Jeg puttede disse billeder ned i en skål og det var så meningen at børnene skulle skiftes til at trække en farve. Barnet skulle sige den pågældende farve og derefter skulle alle der havde den farve på sig rejse sig op. Den her leg fokuserede meget på barnets kendskab til de forskellige farve navne og kendskab til sin egen krop, da barnet skulle kigge på sig selv og vurdere om han/hun havde den valgte farve på sig. Legen har også fokus på tur, da der er skift i forhold til hvem der trækker en farve og hvem der er "på banen".

Det skal siges at børnene har deres egen pude med eget symbol på, nogle har et ballon billed mens andre har en paraply. Det man kunne gøre vis man skulle udvide legen kunne være at henvise børnene til deres eget billed. Man kunne evt. sige "Den der har et billed af en paraply skal rejse sig op".

Dyre legen:

Den anden leg jeg lavede havde et dyre tema. Jeg havde taget 4-5 legetøjsdyr som stod på en række i midten af gruppen. Inden jeg satte dem på linje forhørte jeg mig lige hos børnene omkring hvilke dyr jeg var igang med at stille fra mig. Nu da alle dyr stod på række skulle børnene enkeltvis tage et af dyrene og beholde dem. De var alle gode til at finde det dyr jeg sagde. Resten af legen gik ud på at jeg valgte et dyr, den der havde dyret skulle så udføre en bevægelse jeg valgte. Dette kunne eks være: "Den der har løven skal stå på ét ben"
Den her leg har også fokus på tur da det er mig der vælger hvis dyr der kommer i spil. Samtidig er der også et kendskabs element i forhold til de dyr der er i spil. Børnene kunne muligvis få en øget viden om dyr, men samtidig også en kropslig bevidsthed, da de skal udføre forskellige kropslige bevægelse.
Til slut bad jeg børnene aflevere dyrene tilbage hvilket også gik fint. Grunden til dette var også for at teste om de stadig var klar over at de sad med dyret og at de også havde en del i legens afslutning

Ingen kommentarer:

Send en kommentar